Model AIDA w strategii marketingowej – jak go wykorzystać?

Prowadząc własną firmę doskonale wiesz, jak ważne jest, aby potencjalny klient skorzystał z oferowanych przez ciebie usług lub dokonał zakupu tego, co masz mu do zaoferowania. Jak jednak skutecznie go do tego nakłonić? Poznaj działanie modelu AIDA i dowiedz się, dlaczego jest on pomocny w podejmowaniu decyzji zakupowej.

Czym jest model AIDA?

Model AIDA to rodzaj składającej się z czterech etapów ścieżki zakupowej, której celem jest wzbudzenie zainteresowania potencjalnych odbiorców na tyle, aby skorzystali oni z danej oferty. Akronim ten składa się ze słów Attention, Interest, Desire i Action, kolejno określających poszczególne podejmowane kroki. Pierwszy z nich, “Attention”, ma za zadanie zwrócić uwagę odbiorcy. Ważne jest, aby dokładnie określić grupę docelową i do niej kierować wszelkie komunikaty, które pomogą ci zapoznać użytkowników z twoją marką oraz tym, co dokładnie oferuje.

“Interest” oznacza przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta, aby wzbudzić jego zainteresowanie. W tym celu warto tworzyć treści interesujące, przekazujące jasne i konkretne komunikaty, które będą zapadały w pamięć. Chcąc wzbudzić zainteresowanie szerszego grona odbiorców, możesz również zdecydować się na wykorzystaniu spotu reklamowego. Trzeci krok, czyli “Desire”, to etap, w którym twoi potencjalni klienci powinni odczuć potrzebę skorzystania z twojej oferty. To właśnie na tym etapie warto przedstawić wszelkie zalety produktu bądź usługi, informując jednocześnie o korzyściach, jakie spotkają zainteresowanego, kiedy skusi się skorzystać w danej oferty.

Ostatnim etapem jest “Action”, oznaczające zachęcenie klienta do złożenia zamówienia lub podjęcia innej konkretnej akcji, jaką może być na przykład także zapis do newslettera lub pozostawienia swoich danych kontaktowych na twojej stronie internetowej. Dopasowując rodzaj komunikacji do określonej przez siebie grupy docelowej, możesz liczyć, że uda ci się przyciągnąć uwagę osób odwiedzających twoją witrynę oraz wzbudzić w nich poczucie, że kiedy nie skorzystają z twojej oferty, stracą wyjątkową okazję.

Model AIDA – przykład

Poszczególne etapy modelu AIDA najlepiej przedstawić za pomocą prostego przykładu, który znajdziesz również na stronie adwords-seo.pl/przyklad-modelu-aida/ – załóżmy, że twoja firma zajmuje się sprzedażą obuwia, zaś twoim celem jest pozyskanie klientów, którzy dokonają zakupu butów z kolekcji wiosna-lato. Jak w tym przypadku należy postępować krok po kroku, uwzględniając w strategii marketingowej model AIDA?

  • Zwróć uwagę odbiorców i zaprezentuj to, czym się zajmujesz oraz co masz do zaoferowania. Możesz w tym celu wykorzystać swoją stronę internetową, za pomocą której dotrzesz do nowych osób, zwiększając zasięgi swojej firmy i jej rozpoznawalność.
  • Wzbudź zainteresowanie potencjalnych klientów, którzy już wiedzą, jaki rodzaj towaru sprzedajesz. Pomoże ci w tym skuteczna reklama, na przykład w mediach społecznościowych, z których codziennie korzysta mnóstwo użytkowników. Promując kolekcję wiosenno-letnią, zaprezentuj ją w interesującej formie, która wyróżni cię na tle istniejącej na rynku konkurencji.
  • Teraz musisz sprawić, aby dany produkt lub usługa stały się pożądane przez osoby, które zdążyły się z nimi już zapoznać. Chcąc wzbudzić poczucie chęci posiadania, przedstaw zalety butów z nowej kolekcji, zamieść artykuł, w którym zasugerujesz najlepsze obuwie na wiosnę i lato, uwzględniając w nim korzyści i komfort, na jakie klient będzie mógł liczyć po zakupie wybranej pary z twojej oferty.
  • Finalnie musisz pomóc podjąć zainteresowanemu pozytywną decyzję zakupową. Możesz w tym celu zaprezentować dodatkowo opinie twoich dotychczasowych klientów, którzy są zadowoleni z zakupu oraz wzmocnić efekt przekazu, zachęcając do zakupu poprzez zastosowanie zniżki, na którą może liczyć nowy klient. Komunikat musi być prosty i nienachalny – im bardziej naturalnie będzie on brzmiał, tym większe prawdopodobieństwo, że zainteresowane osoby staną się twoimi klientami.